Μουσική Ήχος και Τόπος

hxos-toposΗ σειρά Τετράδια εισηγείται μια μορφή άμεσης καταγραφής και διάχυσης του ερευνητικού λόγου στη γένεσή του. Κατανεμημένα σε ενότητες ανάλογα με τη φύση των θεματικών που διερευνώνται, τα Τετράδια επιδιώκουν να καταστήσουν γνωστές στο κοινό, μυημένο και μη, καταθέσεις σχετικές με το μουσικό φαινόμενο στην ευρύτερή του διάσταση. Εκκινώντας από συναντήσεις εργασίας, τα Τετράδια αποτυπώνουν την πρωτόλεια μορφή των κειμένων που φιλοξενούν, με ελάχιστη εκ των υστέρων επεξεργασία, προσβλέποντας λιγότερο σε αποκρυσταλλωμένες θέσεις και περισσότερο σε γόνιμο διάλογο. Αυτό το «εν δυνάμει» της φύσης τους αντανακλάται και στον «βιοτεχνικό» χαρακτήρα του εντύπου στο οποίο καταλήγουν και το οποίο διανέμεται δωρεάν.

 
Λευτέρης Παύλου, Το τουμπελέκι και οι ρυθμοί

pub_paulou"Πλάι σε ανθρώπους που έπαιζαν παραδοσιακά μουσικά όργανα, τραγουδούσαν και χόρευαν, το υλικό που παρουσιάζεται εδώ δεν το γνώρισα απλά, αλλά το βίωσα, ζυμωμένο με εικόνες, γεύσεις, μυρωδιές, και προπαντός με αισθήματα πλούσια και μεστά, πάνω στην συλλογική μέθεξη που ενώνει τους κοινωνούς μιας μουσικής γλώσσας παλιάς, μα πάντα ζωντανής. Προσπάθησα λοιπόν κατά τη συγγραφή να μην αποστεώσω το βίωμα, να μην προδώσω την δυναμική του, αλλά να ανακαλέσω σε κάθε περίπτωση το σύνολο των ήχων, και, πιο πολύ ακόμα, των λειτουργιών που υπηρετούν οι ρυθμοί που συγκεντρώνω στην παρουσίαση αυτή.

Read more...
 
Απόστολος Τσαρδάκας, Το κανονάκι στις 78 στροφές
TsardakasΤο κανονάκι είναι ένα όργανο του οποίου ο ρόλος στη διαμόρφωση της ελληνικής λαϊκής μουσικής παραμένει αδιερεύνητος. Παρά την αδιαμφισβήτητη θέση του στο ελληνικό οργανολόγιο, η παρουσία του υπήρξε για δεκαετίες υποβαθμισμένη, ενώ η φιλολογία γύρω από το ρεπερτόριο και τους μουσικούς του δεν είναι πάντα επαρκώς τεκμηριωμένη. Το συγκεκριμένο βιβλίο επιχειρεί να σκιαγραφήσει τη θέση του οργάνου στην νεότερη ελληνική μουσική μέσω της συμμετοχής του στη δισκογραφία των 78 στροφών, η οποία αποτελεί το αρχαιότερο ηχογραφημένο και γι' αυτό πολυτιμότατο τεκμήριο.
Read more...
 
Μιχάλης Καλιοντζίδης, Η Λύρα του Πόντου
kaliontzidis1Η μουσική παράδοση του Πόντου είναι τόσο ιδιαίτερη, ώστε και οι πιο αδαείς αναγνωρίζουν εκ του μακρόθεν την τυπολογία της. Και επειδή η παρουσία του ποντιακού στοιχείου στην νεοελληνική κοινωνία είναι έντονη, η εν λόγω παράδοση είναι σχεδόν οικεία σε όλους. Ωστόσο η βαθύτερη ταυτότητά της παραμένει ουσιαστικά άγνωστη, προσπελάσιμη μόνο από τους μυημένους, που με επιμονή και αφοσίωση προσηλώνονται σε αυτήν με την θρησκευτική ευλάβεια που τους κρατάει δεμένους στο άρμα μιας μακράς και επώδυνης ιστορικής μνήμης.
Read more...
 
Ευγένιος Βούλγαρης, Σμυρναίϊκα και Πειραιώτικα Ρεμπέτικα

 

2EXOEugΗ παρούσα έκδοση είναι μια συμβολή στη βιβλιογραφία του ρεμπέτικου τραγουδιού. Περιλαμβάνει την καταγραφή ενός σημαντικού αριθμού ηχογραφήσεων του Μεσοπολέμου, που αφορούν συνθέσεις του αστικού ρεπερτορίου. Όλοι οι γνωστοί συνθέτες της εποχής αντιπροσωπεύονται στην επιλογή αυτή, η οποία στηρίζεται σε κριτήρια τόσο αισθητικής, όσο και ανάδειξης ιδιαίτερων μελωδικών αναπτύξεων. Το μουσικό υλικό αυτό δεν είναι βέβαια άγνωστο, όμως για πρώτη φορά προσεγγίζεται συστηματικά μέσα από το θεωρητικό σύστημα των μακάμ. Η μεθοδολογική αυτή πρωτοτυπία αποσκοπεί στην ανάδειξη του τροπικού χαρακτήρα των συνθέσεων, μέσα από την ανάλυση και κωδικοποίηση των μελωδικών δομών τους.
Read more...
 
<< Start < Prev 1 2 Next > End >>

Page 2 of 2
ΕλληνικάEnglish