Ανδρίκος Νίκος

Ο Νίκος Ανδρίκος, Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του Τ. Ε. Ι Ηπείρου, γεννήθηκε στη Μυτιλήνη, όπου στην ηλικία των επτά ετών άρχισε να διδάσκεται Εκκλησιαστική μουσική από τον αείμνηστο Πρωτοψάλτη Θεόδωρο Μανιάτη. Την περίοδο 2000-2004 συμμετείχε στο επιστημονικό πρόγραμμα του Μανόλη Χατζηγιακουμή «Μνημεία Εκκλησιαστικής Μουσικής», ενώ κατά την περίοδο 2004-2007 βρέθηκε στην Κωνσταντινούπολη, ψάλλοντας στον α΄ Πατριαρχικό χορό δίπλα στον Άρχοντα Πρωτοψάλτη της Μ. Χ. Ε. Λεωνίδα Αστέρη. 
Από το 2002 ξεκίνησε την ενασχόλησή του με την τουρκική δημοτική μουσική, μελετώντας σάζι με τον Περικλή Παπαπετρόπουλο, ενώ κατά την διάρκεια της παραμονής του στην Κωνσταντινούπολη μαθήτευσε σάζι, μεθόδους καταγραφής, και φωνητικό ρεπερτόριο, δίπλα στους δασκάλους της παλιάς γενιάς της Τουρκικής Ραδιοφωνίας (TRT), Mehmet Erenler, Yücel Paşmakçı και Şahin Gültekin. Παράλληλα, παρακολούθησε ως εξωτερικός ερευνητής μεταπτυχιακό κύκλο σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Κερατίου (Haliç Üniversitesi), με γνωστικό αντικείμενο την μελέτη των λαϊκών μουσικών ιδιωμάτων της Τουρκικής επικράτειας.

 Έχει εκπονήσει στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου τη διδακτορική του διατριβή, πραγματοποιώντας συγχρόνως ανθρωπολογική έρευνα, ειδικά στο Βορειοανατολικό Αιγαίο, μέσω της καταγραφής Μικρασιατών προσφύγων μουσικών, συλλέγοντας παράλληλα σπάνιο αρχειακό υλικό (ανέκδοτα μουσικά χειρόγραφα, ιστορικές ηχογραφήσεις κ.α).

Από τον Σεπτέμβριο του 2009 και για δύο χρόνια βρέθηκε στην Άρτα, διδάσκοντας ως επιστημονικός συνεργάτης στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του Τ. Ε. Ι Ηπείρου, ενώ το 2011 ίδρυσε το Κέντρο Σπουδών Ανατολικής Μουσικής του Αναγνωστηρίου Αγιάσου, το οποίο διευθύνει έως και σήμερα, ως επιστημονικά υπεύθυνος και συντονιστής λειτουργίας προγράμματος σπουδών.
Το ΚΕ.Σ.Α.Μ επιδεικνύοντας δράση σε τομείς όπως ο διδακτικός, ο ερευνητικός αλλά και εκείνος της μουσικής επιτέλεσης, προσελκύει φοιτητές και ερευνητές από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό (Ισραήλ, Γαλλία, Ισπανία, Ολλανδία, Κύπρο, Τουρκία, Ιταλία). Το     ΚΕ.Σ.Α.Μ έχει αναλάβει την υλοποίηση επιστημονικών και καλλιτεχνικών προγραμμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΣΠΑ) σε συνεργασία -μεταξύ άλλων- και με το Τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Ο Νίκος Ανδρίκος έχει δώσει συναυλίες και σόλο ρεσιτάλ (φωνή, λάφτα, ταμπούρ, σάζι) στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό (Γερμανία, Αγγλία, Ιταλία, Πορτογαλία, Βουλγαρία, Τουρκία, Ισραήλ, Γαλλία), συνεργαζόμενος μεταξύ άλλων με καταξιωμένους διεθνώς μουσικούς όπως οι Yurdal Tokcan, Göksel Baktagir, Derya Türkan, Haig Yazdjian και Bican Chemirani. Έχει συνθέσει έργα Εκκλησιαστικής (Άξιον εστίν, Δοξολογίες, Επί σοι χαίρει, Δοξαστικά, Λειτουργικά, Πολυελέους, κ.α) και κοσμικής αστικής μουσικής, έχει γράψει μουσική για Ντοκυμαντέρ (Janus’ Legacy: Refugee Passage to Europe) και έχει συμμετάσχει σαν μουσικός σε ταινίες (AvriletDjam, σκηνοθεσία: Tony Gatlif) σε δίσκους (Οι νόμοι του Σόλωνα, music corner-Τήνελλα) και Ντοκιμαντέρ (Ελλήνων Δρώμενα ΕΡΤ3).

Το 2014 κυκλοφόρησε η πρώτη του δισκογραφική δουλειά με προσωπικές του συνθέσεις με τίτλο Motivasyon, ενώ το 2017 κυκλοφόρησε στην Τουρκία ο δεύτερός του δίσκος SEDEF από την εταιρεία KALANMÜZİK, περιέχοντας και πάλι αποκλειστικά δικά του έργα συνθεμένα, τόσο σε φωνητικές (Şarkı, Kanto, Gazel) όσο και σε οργανικές (Saz Semaîsi, Taksim) φόρμες της Λόγιας Αστικής Οθωμανικής μουσικής. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα σχετίζονται με την μουσική παραγωγή στον αστικό χώρο κατά την υστεροθωμανική περίοδο, με τον προφορικό-ιδιωματικό χαρακτήρα της εκκλησιαστικής μουσικής, καθώς και με την μουσική θεωρία των τροπικών -λόγιων και λαϊκών- συστημάτων της Ανατολής.


ΒΙΒΛΙΑ:

  •          Η Εκκλησιαστική μουσική της Σμύρνης (1800-1922),Εκδόσεις Μέθεξις, Θεσσαλονίκη 2012
  •          Η Εκκλησιαστική μουσική της Σμύρνης (1800-1922), Β΄ Έκδοση (εμπλουτισμένη),Εκδόσεις Τόπος, Αθήνα 2015
  •          Οι «Λαϊκοί δρόμοι» στο μεσοπολεμικό αστικό τραγούδι-Σχεδίασμα Λαϊκής Τροπικής Θεωρίας, προς έκδοση, Εκδόσεις Τόπος, Αθήνα 2018

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ-ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΑΡΘΡΑ:

  •          «Το υβριδικό σύστημα των λαϊκών δρόμων και η ανάγκη εναλλακτικής επαναδιαχείρισής του», στο συλλογικό τόμο του Τ. Ε. Ι Ηπείρου Τμήμα Λ. Π. Μ, με θέμα «Μουσική (και) Θεωρία», Άρτα 2010
  •          «Η εκκλησιαστική μουσική παραγωγή στη Λέσβο του 20ού αιώνα - Ιστορική - υφολογική προσέγγιση», ανακοίνωση στο πλαίσιο επιστημονικής διημερίδας με θέμα : «Ήχοι του βορειοανατολικού Αιγαίου – Όψεις κοσμικής και εκκλησιαστικής μουσικής πρακτικής», Φιλολογική Λέσχη «Βενιαμίν ο Λέσβιος», Πλωμάρι Λέσβου 30-31 Ιουλίου 2010, μουσικολογικό περιοδικό «Πολυφωνία», Τεύχος Άνοιξης 2011
  •          «Τουρκόφωνοι Πολυχρονισμοί και Άσματα Εγκωμιαστικά στον Σουλτάνο Abdulhamit τον Β΄, μελοποιημένα από εκκλησιαστικούς συνθέτες», ανακοίνωση στο πλαίσιο του διεθνούς επιστημονικού συνεδρίου του Τμήματος Τουρκικών Σπουδών του Ε. Κ. Π. Α, με θέμα «Το Οθωμανικό παρελθόν στο Βαλκανικό παρόν –Μουσική και Διαμεσολάβηση», Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 2010, μουσικολογική περιοδική έκδοση «Μουσικός Λόγος», Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Τεύχος 10, Εκδ. Γαβριηλίδη, Αθήνα 2012
  •          «Ο Γεώργιος Κρητικός ως συνθέτης, συλλέκτης και καταγραφέας κοσμικών-αστικών και δημωδών ασμάτων», προς έκδοση, στο συλλογικό Τόμο: Λεσβιακά, Δελτίον της Εταιρείας Λεσβιακών Μελετών, 2018
  • «Από την ιδιοπρόσωπη καινοτομία στην υπερτοπική αποδοχή. Η περίπτωση του Στιχηρού Εις το μνήμα Σε επεζήτησεν», ανακοίνωση στο πλαίσιο του Ζ΄ Διεθνούς Επιστημονικού συνεδρίου του ΙΒΜ, (μαζί με τον Σταύρο Σαραντίδη), υπό έκδοση στα Πρακτικά του Συνεδρίου, 2018

Ο Νίκος Ανδρίκος γνωρίζει Τουρκικά, Αγγλικά καθώς και Οθωμανικά (Προσέγγιση έντυπων και χειρόγραφων κειμένων της υστεροθωμανικής περιόδου -19ος αιώνας-αρχές 20ού-, υπό τη μορφή του μη εμπλουτισμένου με φωνήεντα αραβικού αλφαβήτου)

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

 
ΕλληνικάEnglish