Σαρρής Χάρης

email:  Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1974. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών (1997, άριστα) και διδάκτορας του ιδίου τμήματος (2007, άριστα παμψηφεί). Είναι επιστημονικός συνεργάτης στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του ΤΕΙ Ηπείρου, όπου διδάσκει τα μαθήματα "Εθνομουσικολογία", "Οργανολογία ΙΙ", "Οργανολογία ΙΙΙ" και "Οργανογνωσία". Έχει, επίσης, διδάξει τα μαθήματα "Μεθοδολογία της Έρευνας (Άσκηση)", "Μουσικές του κόσμου Ι", "Μουσικές του κόσμου ΙΙ" και "Ελληνική Δισκογραφία". 

Είναι βοηθός έκδοσης στο διεθνές διεπιστημονικό μουσικολογικό περιοδικό Journal of Interdisciplinary Music Studies (JIMS) και επιστημονικός συνεργάτης στο μουσικολογικό περιοδικό Πολυφωνία.

Σπούδασε δυτική μουσική και πήρε Πτυχίο Ακορντεόν (Εθνικό Ωδείο, Άριστα), Πτυχίο Αρμονίας (Δωρικό Ωδείο, Άριστα) και Πτυχίο Αντίστιξης (Δωρικό Ωδείο, Άριστα). Παράλληλα, από την ηλικία των εννέα ετών, παίζει κρητική λύρα, μαθητεύοντας αρχικά πλάι στον πατέρα του και στη συνέχεια πλάι στον Γιώργο Βυζιριανάκη. Στα φοιτητικά του χρόνια ασχολήθηκε με διάφορους τύπους λύρας (παλαιά κρητική, δωδεκανησιακή, θρακιώτικη, πολίτικη), ενώ στο πλαίσιο της διδακτορικής του διατριβής ασχολήθηκε και με την γκάιντα.

Εργάστηκε ως ερευνητής στο Ερευνητικό Πρόγραμμα “Θράκη” του Συλλόγου “Οι Φίλοι της Μουσικής” (1995-2004). Ως μέλος της ερευνητικής ομάδας συμμετείχε στις ομαδικές αποστολές του Προγράμματος στην Θράκη και την Ανατολική Μακεδονία. Συνέβαλε στην επεξεργασία του πρωτογενούς υλικού, με τομέα ευθύνης του την καταγραφή των ηχογραφήσεων σε δυτική μουσική σημειογραφία (σύνολο: 3000 περίπου μουσικές καταγραφές). Παράλληλα, στο πλαίσιο του Προγράμματος, ανέλαβε την εκπόνηση ειδικής έρευνας για τη λύρα και τη γκάιντα στην Θράκη και την ανατολική Μακεδονία.

Δίδαξε με σύμβαση 407/80 στο Τμήμα Ιστορίας Αρχαιολογίας Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (2001-2004) τα μαθήματα: “Εισαγωγή στο νόημα της παραδοσιακής μουσικής”, “Εισαγωγή στην ελληνική παραδοσιακή μουσική” και “Εισαγωγή στην επιτόπια εθνομουσικολογική έρευνα”. Από το 2007 διδάσκει το μάθημα “Μουσικοί χάρτες του κόσμου” στο Τμήμα Μουσικοκινητικής Αγωγής της Σχολής Μωραϊτη.

Από το 1998 ως το 2010 συνεργάστηκε σε μηνιαία βάση ως μουσικοκριτικός στο περιοδικό Hitech, καλύπτοντας τη δισκογραφία παραδοσιακής μουσικής καθώς και τη σχετική διεθνή σκηνή, με έμφαση σε ταινίες DVD ενθογραφικού ενδιαφέροντος. Από το 2002 συνεργάζεται με την Νομαρχία Κυκλάδων στις ετήσιες Παγκυκλαδικές Συναντήσεις Λαϊκών Πνευστών, καθώς και σε ειδικές επιτόπιες εθνομουσικολογικές έρευνες, με σκοπό τη σύσταση ενός αρχείου αφιερωμένου στις μουσικές και τους μουσικούς των Κυκλάδων. 

Στα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνονται τα όργανα και η μουσική τους, οι σχέσεις και αλληλεπιδράσεις φωνητικής και οργανικής μουσικής, οι φωνητικές και οργανικές μουσικές των Βαλκανίων, οι μουσικές του Αιγαίου, το εθνογραφικό φιλμ.

Είναι έγγαμος και πατέρας ενός παιδιού.

 

 

 

Βιβλιογραφία

 

 

Διδακτορική διατριβή

Σαρρής, Χ. (2007). Η γκάιντα στον Έβρο: μια οργανολογική εθνογραφία.    

        Διδακτορική διατριβή. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών,

        Τμήμα Μουσικών Σπουδών.

 

 

Διεθνή επιστημονικά περιοδικά με κριτές

Sarris, H., Velegrakis, A., & Kolydas, T. (2010). Drawing a parallel between

        the gaida (bagpipe) and the Zonarádikos line dance through statistics. Journal of

        Interdisciplinary Music Studies, 4(2), 121-142.

Sarris, H., Kolydas, T., & Kostakis, M. (2010). Investigating instrumental

        repertoire following the technique of parataxis: A case study. Journal of

        Interdisciplinary Music Studies, 4(2), 99-120.

Sarris, H., Kolydas, T., & Tzevelekos, P. (2010). Parataxis: a

        framework of structure analysis for instrumental folk music. Journal of

        Interdisciplinary Music Studies, 4(1), 71-90.

Sarris, H., & Tzevelekos, P. (2008). ‘Singing like the gaida (bagpipe)’:

        investigating relations between singing and instrumental playing techniques in

        Greek Thrace. Journal of Interdisciplinary Music Studies, 2(1-2), 33-57.

Sarris, H. (2007). The influence of the tsaboúna bagpipe on the lira and violin.

         The Galpin Society Journal, 60, 167-80, 116-17.

 

Πρακτικά συνεδρίων

Sarris, H. The gaida bagpipe in the Evros region of Greek Thrace. (Υπό έκδοση).

          Arnold Myers (επιμ.). Proceedings of the Clarinet and Woodwind Colloquium

           2007. Εδιμβούργο, 22-24 Ιουνίου 2007.

Σαρρής, Χ. (2009). Ερευνώντας τις μουσικές της Θράκης: η περίπτωση της

           γκάιντας. Αλμπανούδης, Π. (Επιμ.) Πρακτικά 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Ανατολική

           Ρωμυλία: ιστορία και πολιτισμός. Κομοτηνή, 4-6 Απριλίου 2008, σσ. 321-336.

Sarris, H., & Tzevelekos, P. (2007). Singing like the gaida bagpipe: An

           ethnomusicological and acoustical approach. Maimets-Volt, K.,

           Parncutt, R., Marin, M., & Ross, J. (Επιμ.). Proceedings of the third

           Conference on Interdisciplinary Musicology (CIM07). Ταλίν, Εσθονία,

           15-19 Αυγούστου 2007. <http://www-gewi.uni-graz.at/cim07/>.

Sarris, H., Kolydas, T., & Tzevelekos, P. (2008). Parataxis: a framework of structure analysis for

           instrumental folk music. Tsougras, C., & Ross, J. (Επιμ.). Proceedings of the fourth

           Conference on Interdisciplinary Musicology (CIM08). Θεσσαλονίκη, 2-6 Ιουλίου 2008.

           <http://web.auth.gr/cim08/>

.

Άλλες ελληνόφωνες εκδόσεις

 

Σαρρής, Χ. (2003). Ελληνικά παραδοσιακά και λαϊκά όργανα. Τέχνες ΙΙ:

           Επισκόπηση Ελληνικής μουσικής και χορού. Τόμος Γ. Ελληνική μουσική πράξη:

           Λαϊκή παράδοση – νεότεροι χρόνοι. Πάτρα: Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο,

           σσ. 97-149.

Σαρρής, Χ. (2003). «Τι θαρρείτε... αυτός τη λύρα την έμαθε στο

           σταυροδρόμι!..»: Το υπερφυσικό στη διαδικασία εκμάθησης ενός παραδοσιακού

           οργάνου. Πολυφωνία, 2, 43-61.

 
ΕλληνικάEnglish