Ιστορία και θεωρία της τέχνης

Τίτλος Μαθήματος

Ιστορία και θεωρία της τέχνης

Κωδικός Μαθήματος

DTM6070

Τύπος Μαθήματος

Επιλογής υποχρεωτικό, 4 ώρες/εβδομάδα, (3 θεωρία + 1 εργαστήριο)

Επίπεδο Μαθήματος

Προπτυχιακό

Εξάμηνο Σπουδών

6ο

Πιστωτικές Μονάδες ECTS

6

Καθηγητής (ές)

 

Μαθησιακά Αποτελέσματα

- Γνώση της ιστορίας της μοντέρνας τέχνης
- Κατανόηση της σχέσης που συνδέει την καλλιτεχνική πράξη με την θεωρία
- Εφαρμογή της μεθοδολογίας των ιστορικών επιστημών για την προσέγγιση των καλλιτεχνικών φαινομένων ως συνολικών κοινωνικών φαινομένων
- Ανάλυση έργων τέχνης και σύνδεσή τους με τον μοντερνισμό
- Σύνθεση των δεδομένων με στόχο την διατύπωση ερμηνευτικών – κριτικών προτάσεων για τα καλλιτεχνικά φαινόμενα
- Αξιολόγηση των καλλιτεχνικών φαινομένων με αξιοποίηση της υφολογίας

Τρόπος Διδασκαλίας

Διαδραστική παρουσίαση – διάλεξη, με χρήση power point. Αξιοποίηση ιντερνετικών πηγών, ιδιαίτερα βάσεων δεδομένων και πολλαπλής βιβλιογραφίας. Στο εργαστήριο, ατομικές online ασκήσεις εφαρμογών μέσω της τηλεκπαίδευσης.

Προαπαιτούμενα Μαθήματα

 

Συνιστώμενα Μαθήματα στο Πρόγραμμα Σπουδών

Αισθητική και παιδαγωγική - Μουσικά σύνολα IV
Αισθητική της λαϊκής μουσικής - Μουσικά σύνολα IΙΙ
Ανθρωπολογία της μουσικής
Ζητήματα μουσικής κριτικής - Μουσικά σύνολα V
Ηχητικός πολιτισμός
Ιστορική τεκμηρίωση & μουσική έρευνα
Μεθοδολογία της έρευνας
Μουσικές ταυτότητες
Μουσικές του κόσμου
Πολιτιστική διαχείριση Ι και ΙΙ

Περιεχόμενο Μαθημάτων

Θεωρία:

Το χρονικό της μοντέρνας τέχνης: Εμπρεσιονιστές, Μεταεμπρεσιονιστές, Ναμπί, Κυβιστές, Φουτουριστές, Φωβ, Εξπρεσιονιστές, Νέοι Πραγματιστές, Ντανταϊστές, Σουρεαλιστές, Κονστρουκτιβιστές, Νεοπλαστικιστές. Η μη αντικειμενική ζωγραφική. Το Bauhaus ως εργαστήριο τέχνης και θεωρίας.

Εργαστήριο:

Ασκήσεις τεκμηρίωσης και σύνθεσης δεδομένων που επιτρέπουν την ατομική επισκόπηση των μελετώμενων φαινομένων και την βαθύτερη κατανόησή τους μέσα από παραδειγματικές προσεγγίσεις.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Argan Giulio Carlo, Η μοντέρνα τέχνη, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Αθήνα 2006

Goodman Nelson, Γλώσσες της τέχνης, Εκκρεμές, Αθήνα 2005

Jaffé Hans – Roters Eberhard, Η ζωγραφική στον 20ό αιώνα, Νεφέλη, Αθήνα 1984

Klee Paul, Για τη μοντέρνα τέχνη, Κάλβος, Αθήνα χ.χ.

Read Herbert, Ιστορία της μοντέρνας ζωγραφικής, Υποδομή, Αθήνα 1977

Ζιώγας Γιάννης, Ο βυζαντινός Μάλεβιτς: Το μαύρο τετράγωνο του Μάλεβιτς ως το καταληκτικό επίπεδο της βυζαντινής Παναγίας, Στάχυ, Αθήνα 2000

Καντίνσκι Βασίλι, Για το πνευματικό στην τέχνη, Νεφέλη, Αθήνα 1984

Καντίνσκι Βασίλι, Σημείο, γραμμή, επίπεδο. Συμβολή στην ανάλυση των ζωγραφικών στοιχείων, Δωδώνη, Αθήνα-Γιάννενα 1996

Κασδά Πόλυ, Το συνειδητό μάτι, Αιγόκερως, Αθήνα 1988

Λαμπράκη-Πλάκα Μαρίνα, Μπάουχαουζ: Από τον Ιδεαλισμό στον Φονξιοναλισμό, Νεφέλη, Αθήνα 1986

Μερτύρη Αντωνία, Το λυκόφως των ειδώλων: Σχεδιάσματα για τη γένεση και τις εξελίξεις της μοντέρνας τέχνης, Παπαζήση, Αθήνα 2010

Στεφανίδης Μάνος, Μια ιστορία της ζωγραφικής: Από το Βυζάντιο στην Αναγέννηση και από τους ιμπρεσιονιστές στον Πικάσο, Καστανιώτη, Αθήνα 1994

Συλλογικό, Έννοιες της μοντέρνας τέχνης: Από τον φωβισμό στον μεταμοντερνισμό, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Αθήνα 2003

Συλλογικό, Οι Δεσποινίδες της Αβινιόν του Pablo Picasso εκατό χρόνια μετά. Το πολιτισμικό πλαίσιο του μοντέρνου, σχολές και δίκτυα, Παπαζήση, Αθήνα 2010

Συλλογικό, Το μοντέρνο στη σκέψη και τις τέχνες του 20ού αιώνα, Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2013

Χριστοδουλίδης Παύλος (επ.), Αισθητική και θεωρία της τέχνης, Καρδαμίτσα, Αθήνα 1994

Μαθησιακές Ασκήσεις

Εβδομαδιαίες online εργασίες που συνδυάζουν αξιολόγηση επιστημονικών και εικαστικών δεδομένων, αναζήτηση έργων τέχνης και βιβλιογραφίας. Ατομική αξιολόγηση.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Διδασκαλία συμμετοχική, με χρήση εποπτικών μέσων. Διαδραστικές ασκήσεις μέσω τηλεκπαίδευσης.

Κριτήρια και Μέθοδοι Αξιολόγησης

Αξιολόγηση διαγνωστική, διαμορφωτική και συνολική. Κριτήριο είναι η δυνατότητα σύνθεσης και τεκμηρίωσης προσωπικής ερμηνευτικής πρότασης.

Στη Θεωρία, γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου, με ανοιχτές σημειώσεις.

Στο Εργαστήριο, προσωπική εβδομαδιαία ατομική εργασία, με αξιοποίηση της τελεκπαίδευσης.

Γλώσσα Διδασκαλίας

Ελληνική

 
ΕλληνικάEnglish